Peer Gynt_1_07

Nye koster, bedre kunst?

DEBATTINNLEGG: - Aftenpostens Kaja Korsvold og teaterviter Julie M. Løddesøl vil i følge Gudbrandsdølen Dagningen ha ny regissør på Peer Gynt ved Gålåvatnet. Svein Sturla Hungsnes som i løpet av 19 år har bygget en Peer Gynt forestillingen midt i mytens eget rike, trenger i følge de to å slippe til andre for å unngå bli sittende fast i gjentakelsens hengemyr. Med sitt utspill er det imidlertid Korsvold og Løddesøl selv som står for vanetenkningen i norsk kulturliv, mener komponist og skribent Glenn Erik Haugland.
Share on facebook
Share on twitter

Av Glenn Erik Haugland
Komponist og skribent i Bergens Tidende
Det er blitt en årlig tradisjon å oppføre Peer Gynt ved Gålåvatnet. Det er imidlertid ingen tradisjonell tenkning som ligger til grunn for Hungsnes’ nitidige utvikling av det Arne Garborg betegnet som et lesedrama uegnet for scenen.
Hungsnes spinner sin Gynt ut fra de deler av dramaet som utspiller seg i Gudbrandsdalen. Han fokuserer på mekanismene rundt det uunngåelige i Peers skjebne, uløselig knyttet til miljøet han kom fra. Han eksponerer en Peer som er annerledes og som bruker sine dikterevner til å håndtere den alkoholiserte arven fra sin far.
Hungsnes er opptatt av årsak/virkning i Peers liv, og har på denne måten skapt en Peer Gynt som er nærmere vår egen virkelighet enn en f.eks. stilisert Robert Wilson.
Et livsverk
Sten på sten har Hungsnes bygd det som i 2007 begynner å ligne et livsverk. En forståelse av teksten som går utenpå de klassiske sitatene, norsk selvpisking og selvgodhet. Det er det tragiske som bærer fortolkningen, og som gir rom for det komiske, absurde, eventyrlige og filosofiske.
De som måtte mene at Hungsnes bruker Ibsens tekst som påskudd for et fargerik spel i vakker natur, ser ikke skogen for bare trær. Det finnes linjer og dybder i Hungsnes’ oppsetting som kan trekkes tilbake til tidlig 80-tall, den gang Hungsnes leverte en sjelsettende fortolkning av Amadeus på Nationaltheatret. Farsgjenferdet er sentralt også i Amadeus.
Linjen er lett å få øye på der det evige å være seg selv hos Hungsnes, handler om å se sitt eget spøkelse i hvitøye.
Fornyelse og vitalitet
Hungsnes har vært dyktig som har skaffet seg en slik plattform for å utvikle sin regikunst. For langsiktig utvikling av et livsverk har karrige kår i dagens norske kulturliv.
Fornyelse er utvilsomt en essensiell del av den kvalitative utviklingen av norsk kunst. Men forståelsen for hvor fornyelse oppstår og hvordan denne kan gjenkjennes og dyrkes er mangelfull. Spesielt gjelder dette det sjiktet som er satt til å forvalte og bedømme kunstnernes arbeid. Saksbehandlere, arrangører, kuratorer, kritikere, journalister, m.m. Å være gjenganger i en søknadsbunke gir sjelden pluss i margen når midler skal fordeles.
Nye talenter tilfører ofte ny vitalitet, men det viser seg at evnen til å fornye er like sjelden blant disse som blant de som nærmer seg pensjonsalderen. Riktignok kan en ny generasjon bringe til torgs nye holdninger, men ofte handler det om idéer hentet fra utlandet, eller hjul som ble oppfunnet for 40 år siden.
I en tid der hukommelsens utløpsdato er 3 dager (morn morn, Eivind Reitan), og dannelse er et gammelmodig fremmedord, er det lett å fremstå som nyskapende.
Tidsriktig påstålighet og den sterkestes rett
I stedet for å kreve Svein Sturla Hungsnes’ hode på et fat, burde Løddesøl og Korsvold lære av fornyelsens historie. Der vil de se at fornyere som Wagner eller Ibsen verken bygde Roma på en dag, eller leverte revolusjonerende verk fra barnsben av. De fikk tid og økonomisk muligheter til å prøve og feile, og utviklet det nye først i moden alder.
En Ingmar Bergman ville aldri fått anledning til å bli den han ble om han hadde blitt født i Norge. Mangel på kunnskap og klokskap har født et klima som ikke er i stand til å forvalte kunstnerisk talent i vårt land. I stedet må vi slite med strukturelle holdninger basert på tidsriktig påstålighet og den sterkestes rett.
”Dannelse handler om hvordan man forandrer seg selv” sa Georg Johannesen.
Mon tro om ikke Peer Gynt hadde en tanke eller to om det.

Share on facebook
Share on twitter

Les også

JON

1 dag siden

MINNEORD: Trommeslager Jon Christensen gikk bort 18. februar, 76 år gammel. Ballade har fått lov til å dele musiker og venn Arild Andersens fine ord om en av våre fremste jazzmusikere.

Operafantomsmerter

3 dager siden

– Når kunsten begynner, har forestillingen allerede vart i et kvarter. Sanger Siri Gjære skriver om å være del av den store maurtua.

– NRK marginaliserer og overser norsk musikk

3 dager siden

Før jul klaget Bjørn Eidsvåg på en angivelig øvre aldersgrense for å få ny musikk spilt på P1. Problemet med musikk i P1 og resten av NRK stikker mye djupere enn bare alderen på låtskriveren, skriver artist/låtskriver Hasse Farmen i dette innlegget: – Med flere kanaler har det blitt mindre mangfold. NRK må begynne å følge sitt eget oppdrag.

JON

MINNEORD: Trommeslager Jon Christensen gikk bort 18. februar, 76 år gammel. Ballade har fått lov til å dele musiker og venn Arild Andersens fine ord om en av våre fremste jazzmusikere.

Ballade Video XLI: Lys, skygger og ritualer

Nok en sterk og variert musikkvideo-meny, med svært gode bidrag fra Okay Kaya, Anne Marie Almedal, The Fjords og Ivan Ave. Ukens premierer er fra det kritikerroste albumet til Sigurd Hole samt en splitter ny singel med Shandel & Samuels.

Operafantomsmerter

– Når kunsten begynner, har forestillingen allerede vart i et kvarter. Sanger Siri Gjære skriver om å være del av den store maurtua.

– NRK marginaliserer og overser norsk musikk

Før jul klaget Bjørn Eidsvåg på en angivelig øvre aldersgrense for å få ny musikk spilt på P1. Problemet med musikk i P1 og resten av NRK stikker mye djupere enn bare alderen på låtskriveren, skriver artist/låtskriver Hasse Farmen i dette innlegget: – Med flere kanaler har det blitt mindre mangfold. NRK må begynne å følge sitt eget oppdrag.

Boy Pablo treffer millioner med Spellemann-nominert tegnefilm

Artisten Boy Pablo brukte stipendpenger delt ut under Spellemann i fjor på norskprodusert tegnefilm … og ble nominert til ny Spellemann. Gjør som youtubeseere allerede har gjort 2 millioner ganger: se den tegnede jakten på menneskets beste venn i «Feeling Lonely».

Ledige stillinger

Avdelingsleder musikk

Asker kommune

Organisasjonssjef

Oslo-Filharmonien

Sangpedagog

Den Nationale Scene

Nestleder

Barratt Due musikkinstitutt

Kantor

Gloppen Kyrkjelege Fellesråd

Kulturskolelærer, fiolin

Drammen kulturskole

Pianolærer

Hábmer kultuvrraskåvvlå/Hamarøy kulturskole

Hold deg oppdatert!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Få våre nyeste artikler rett i innboksen, daglig eller ukentlig.

Kalender

Kampenjazz: Kompen Quintet

Oslo 23/02/2020 Kl. 20:00

Barnas kulturbryggeri: Mr. Ping

Oslo 23/02/2020 Kl. 13:00

Nomzi Kumalo: Første slippkonsert

Oslo 26/02/2020 Kl. 21:00

Operapub på Røverstaden

Oslo 26/02/2020 Kl. 20:00