Sjur Miljeteig Foto: Heddaprisen / Eivor Eriksen

Heddapris til Sjur Miljeteig

Miljeteig fikk prisen for beste audiovisuell design for musikk til forestillingen «Solaris korrigert».

Kunstmusikk

Heddaprisen ble delt ut for 19. gang søndag på Nationaltheatrets hovedscene. Prisen for beste audiovisuelle design gikk til Sjur Miljeteig.
Miljeteig fikk prisen for musikk til Solaris korrigert».av Øyvind Rimbereid, regi Peer Perez Øian – Det Norske Teatret.
Juryens begrunnelse:
Det auditive og det visuelle kan kanskje sies å være de to elementene som står lengst fra hverandre i en teaterforestilling. Årets vinner får prisen for et lydbilde som klarer å forene disse to, nettopp ved å skape visualitet gjennom det auditive. Hans futuristisk lydbilde skaper både konkrete og abstrakte rom på scenen, som skuespilleren kan interagere og spille med. Musikken og lydbilde blir dermed, i likhet med vinneren selv, en viktig medspiller på scenen.
I juryen satt Lillian Bikset, Amund Grimstad, Matilde Holdhus, Cliff Moustache, Martin Nordvik, Vidar Sandem, Ragnhild Tronstad.

Øvrige vinnere var:

Beste kvinnelige skuespiller
Ane Dahl Torp for rollen som Aig i «Solaris korrigert» av Øyvind Rimbereid, regi Peer Perez Øian – Det Norske Teatret.
Beste mannlige skuespiller
Kåre Conradi for rollen som Richard III i «Richard III» av William Shakespeare, regi Kjersti Horn – Nationaltheatret.
Beste kvinnelige medspiller
Mari Hauge Einbu for rollen som Louise i «Armod og edelt sinn» av August von Kotzebue, regi Sigrid T’Hooft – Trøndelag Teater.
Beste mannlige medspiller
Per Schaanning for rollen som Karl i «Fulle folk» av Ivan Vyrypajev, regi Sigrid Strøm Reibo – Det Norske Teatret.
Beste regi
Tore Vagn Lid for «Vår ære/vår makt» av Nordahl Grieg, Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid – Den Nationale Scene.
Årets forestilling
«Solaris korrigert» av Øyvind Rimbereid, regi Peer Perez Øian – Det Norske Teatret.
Årets barne/ungdomsforestilling
«Den sommeren pappa ble homo» av Endre Lund Eriksen, regi Petter Næss – Hålogaland Teater.
Beste scenografi/kostymedesign
Olav Myrtvedt for scenografi og kostymer til «Vår ære/vår makt» av Nordahl Grieg, Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid, regi Tore Vagn Lid – Den Nationale Scene.
Beste scenetekst
Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid for tekstarbeid til Nordahl Griegs «Vår ære/vår makt», regi Tore Vagn Lid – Den Nationale Scene.
Særlig kunstnerisk innsats
Beaivvás Sámi Nasunálateáhter for «Vidas Extremas» av Sigbjørn Skåden, Veronica Salinas, Rosa Chávez og Angel «Kame» Canas Ambrosio, regi Jon Tombre.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Ballade video: Signaler fra det ytre rom

Ballade video: Signaler fra det ytre rom

Ekstra stor utgave med Anne Sandøy, Misty Coast, Oakland Rain. Luke Elliot, Lonely Crowd, Geir Sundstøl, Thea Wang, Tomora, Marqide, Ea Othilde, Les Faux Coupes og Vreid.

Warner, Sony og Universal har inngått KI-avtaler: Hva betyr det for norske musikere? 

Warner, Sony og Universal har inngått KI-avtaler: Hva betyr det for norske musikere? 

INNLEGG: Skal det etableres et rettferdig og bærekraftig system må det skje gjennom tydelige europeiske rammer. Kollektiv forvaltning sikrer samtykke og rimelig vederlag for alle musikkskapere, ikke bare de med store amerikanske forlagsavtaler, skriver Willy Martinsen i Tono.

Idyllen slår sprekker

Idyllen slår sprekker

Bitter strid mellom eierne av Idyllfestivalen i Fredrikstad, som møtes i Oslo tingrett denne uken.

– Musikk i skolefagene er en underutnytta ressurs

– Musikk i skolefagene er en underutnytta ressurs

Regjeringsutvalget vil ha musikk tilbake i lærernes obligatoriske utdanning.

Med Tuvaband ned under vannskorpa

Med Tuvaband ned under vannskorpa

2025 ble det store drømmepopåret. Bli med ut å svømme, i Tuvas klang!

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio