Foto: Maarit Kytöharju

Ratkje på dagsorden

Vil distribuere verk som skal framføres i Huddersfield til norske orkestre.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

I et intervju på Ballade uttrykte Maja Solveig Kjelstrup Ratkje et ønske om at oppdraget som festivalkomponist på samtidsmusikkfestivalen i Huddersfield kan bidra til at hun får gjennomslag i norske orkestre.


Les også: Venter på norske orkestre


Konkret diskusjon
Nå har Trond Okkelmo, spesialrådgiver i Norsk Teater og Orkesterforening og tidligere direktør i Filharmonien i Oslo, satt i gang en prosess for å gjøre Ratkjes verk «Concerto for Voice», som skal framføres i sinfoniettaversjon i Huddersfield, for programkomiteene i norske orkestre.

- Jeg kan ikke uttale meg om hvorvidt orkestrene bør spille «Concerto for Voice». Men det jeg har tenkt å gjøre er å hente ut opptaket av Rolf Gupta og Kringkastingsorkesterets framførelse av det i Paris og sende det rundt til programsjefene, så får de diskutere det konkret og om de kan tenke seg å programmere det, sier Okkelmo.


Følg musikkdebatten: Ballade på Facebook


Bestilt i Frankrike
Det var Radio France som bestilte «Concerto for Voice» av Ratkje til Présences-festivalen i 2005. Paris-konserten er den eneste gangen «Concerto for Voice» har blitt framført i orkesterversjon, slik det opprinnelig var tenkt.

Siden har hun skrevet den om til sinfoniettaformatet for Klangforum Wien, og den har også blitt framført av sinfoniettaene i Bodø, Trondheim og Oslo, samt Avanti Chamber Orchestra i Finland.

- Det er litt symptomatisk for hva som skjer. Sjansen for at de som programmerer har hørt Ratkje er liten. Det kan vi gjøre noe med, sier Okkelmo.


Les også: Finn alternativer


- En ting jeg kan tenke meg å se på er om en av programsjefene på vegne av alle kan reise til framførelsen av dette verket i Huddersfield slik at man kan ta med seg en oppfatning om hvordan det fungerer og reaksjonene på det fra salen. Det er noe vi kan gjøre helt konkret. Det gjelder å være positiv å se om vi kan få i gang en prosess og få vurdert det på en ordentlig måte i dialog med flere orkestre, fortsetter han.


Ønsker flere bestillinger til kvinner
Initiativet kommer i kjølvannet av Kulturdepartementets innspillskonferanse «Balanse i musikken» som handlet om kjønnsrepresentasjon i musikkbransjen og ble avholdt denne uken.

Ratkje er glad for Okkelmos initiativ.

- Det høres veldig bra ut for min del. Sinfoniettaversjonen har blitt framført flere ganger, men jeg ønsker jo å gjøre den opprinnelige orkesterversjonen. Men jeg håper det ikke stopper der, det fins mange flotte komponister - ikke minst kvinnelige - som burde få bestillingsverker fra norske orkestre!


Orkester ikke dett viktigste
Hun mener allikevel at norske orkestre burde vite om verkets eksistens, blant annet fordi det ble tatt opp i Radio France og valgt ut som Rostrum-verk i 2005.

- Det fikk en del oppmerksomhet. Orkestrene må følge med i timen. Jeg har andre ting å holde på med enn å forholde meg til orkestre. Dessuten er det ikke det ultimate eller viktigste for meg heller. Men jeg synes det er orkestrenes sin plikt å følge med og jeg fikk hakeslepp da jeg leste orkesterundersøkelsen. Jeg er helt enig med Jørgen Karlstrøm i artikkelen i Ballade i går, sier Ratkje.

Ratkje synes det er rart at det er orkestermusikk som henger høyest for komponister rent karrieremessig.

- Å skrive orkestermusikk krever et stort apparat og mye ressurser som få har tilgang til. Og det er gammeldags i alle ledd, struktur, repertoar og kjønnsbalanse. De fleste interessante komponister i dag har hovedtyngden av sin produksjon andre steder. Det gjelder også meg, så klart, med bare ett orkesterstykke.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Maja Solveig Kjelstrup Ratkje

Mer i MiCs bransjeregister


Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Siste fra forsiden

Fra Musikk i tall 2012 (Foto: Norsk kulturråd/Rambøll Management Consulting)

Musikk i tall

I dag presenteres tall for norsk musikkbransje fra 2012, første steg mot en årlig statistikk. Les rapporten her.Les mer om dette

Andreas Meland (Foto: Haakon Nordvik)

Strømme, eller ikke?

Lave inntekter fører fortsatt til at noen holder repertoar tilbake fra strømming. Mens Kirkelig Kulturverksted bremser, returnerer lille Hubro til strømmeuniverset.Les mer om dette

Erik Hillestad (Foto: kkv.no)

Hillestad i pluss

Kirkelig Kulturverksted slutter med å finansiere innspillinger. Dermed går selskapet i pluss i 2013.Les mer om dette




Siste om kunstmusikk

04.04.2014

Kirkestemmer


Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten