Sissel Kyrkjebø og Odd Nordstoga hos Skavland
Foto: NRK

Det er vanskelig å pakke inn en datafil

Digitalt salg av musikk økte med rundt 40 prosent i 2009 kontra 2008. Salget av topplistealbumene domineres derimot av fysisk salg.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Med et salg av 380 000 fysiske eksemplarer, topper Sissel og Odds Strålande Jul VG-listas årsliste for album 2009. På andreplass havner Donkeyboys Caught in a Life, med et salg av 80 000 CDer.

Høyskolelektor på BI og faglig leder ved NISS (Nordisk institutt for scene og studio), Audun Molde, er imponert over de høye salgstallene.

- 80 000 fysiske album er et vanvittig høyt salgstall i Norge i 2010. Donkeyboy har hatt noen massive radiohits, men det er ikke en selvfølge at dette genererer albumsalg. Sissel og Odds salg er mer et fenomen, forklarer han.

Til tross for stor oppmerksomhet omkring digital musikk på nettet og sterk økning i salg av musikk som datafiler (opp 40 prosent i 2009 i forhold til året før) omsettes de to storselgerne i liten grad digitalt. Sissel og Odd kan kun legge 5000 solgte filer på tallet 380 000. Donkeyboy oppnår ikke overraskende en større andel, men er ikke oppe i mer enn 7000 digitale kopier av debutalbumet.


Fysisk høytid
Det vitner om at markedet for innspilt musikk fortsatt er fysisk, ikke minst utover høsten.

- En juleplate er en fysisk ting, og mange av publikummet til disse artistene forholder seg fremdeles til den fysiske platen. Har du lyst til å laste ned et juletre? spør Audun Molde.

Øivind Berg Svendby i platebransjens organisasjon IFPI bekrefter at julehøytiden er en sesong for fysiske CDer.

- Julesalget som sådan har vært mer stabilt selv om salget totalt sett har gått ned. Det er vanskelig å pakke inn en fil, så da synes nok mange at det er hyggeligere å gi bort en fysisk CD, sier Berg Svendby.


Redder ikke bransjen
Coops informasjonsdirektør, Bjørn V. Klovstad, mener derimot Coop har hatt en salgsfordel, da de har brukt alle butikkene i kjeden som utsalgssted for plata. Han legger ikke skylden ene og alene på et jevnt julesalg av CDer.

- Rekordsalget kan ikke bare forklares med julesalget. Det er første gang vi har tatt i bruk alle dagligvarebutikkene i distribusjonen, og vi har i tillegg forsterket dette ved å gjøre det til et medlemstilbud. Det er ikke bare det at folk vil ha fysiske gaver å gi bort i julegave.

1,2 millioner medlemmer har fått Strålande Jul på tilbudspris til 99 kroner og 220 000 eksemplarer har blitt solgt i Coops dagligvarebutikker.

Universal Norge har hatt stor suksess med Coop-samarbeidet, men direktør Petter Singsaas tror ikke prosjekter som dette er platebransjens redning.

- Dette redder ikke platebransjen. Redningen ligger ikke i det fysiske markedet i det hele tatt - det gir derimot et pusterom i nedgangstider. CDen vil dø ut på et eller annet tidspunkt, og så fort digitale abonnementsmuligheter når ut mainstream-publikummet vil det digitale markedet overta, sier han.

Del artikkelen på:
                  |     Mer
Sissel Kyrkjebø og Odd Nordstoga hos Skavland

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Siste fra forsiden

Andreas Meland (Foto: Haakon Nordvik)

Strømme, eller ikke?

Lave inntekter fører fortsatt til at noen holder repertoar tilbake fra strømming. Mens Kirkelig Kulturverksted bremser, returnerer lille Hubro til strømmeuniverset.Les mer om dette

Erik Hillestad (Foto: kkv.no)

Hillestad i pluss

Kirkelig Kulturverksted slutter med å finansiere innspillinger. Dermed går selskapet i pluss i 2013.Les mer om dette

Oppussing ved Bergen Offentlige Bibliotek (Foto: Bergen Offentlige Bibliotek)

Ønsker lyd og liv på biblioteket

Kombinasjonen av lyttekvelder, konsertserier, debatter og foredrag skal bygge opp under bruken av musikksamlingen ved norske folkebibliotek.Les mer om dette



Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten