Sissel Kyrkjebø og Odd Nordstoga hos Skavland
Foto: NRK

Det er vanskelig å pakke inn en datafil

Digitalt salg av musikk økte med rundt 40 prosent i 2009 kontra 2008. Salget av topplistealbumene domineres derimot av fysisk salg.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Med et salg av 380 000 fysiske eksemplarer, topper Sissel og Odds Strålande Jul VG-listas årsliste for album 2009. På andreplass havner Donkeyboys Caught in a Life, med et salg av 80 000 CDer.

Høyskolelektor på BI og faglig leder ved NISS (Nordisk institutt for scene og studio), Audun Molde, er imponert over de høye salgstallene.

- 80 000 fysiske album er et vanvittig høyt salgstall i Norge i 2010. Donkeyboy har hatt noen massive radiohits, men det er ikke en selvfølge at dette genererer albumsalg. Sissel og Odds salg er mer et fenomen, forklarer han.

Til tross for stor oppmerksomhet omkring digital musikk på nettet og sterk økning i salg av musikk som datafiler (opp 40 prosent i 2009 i forhold til året før) omsettes de to storselgerne i liten grad digitalt. Sissel og Odd kan kun legge 5000 solgte filer på tallet 380 000. Donkeyboy oppnår ikke overraskende en større andel, men er ikke oppe i mer enn 7000 digitale kopier av debutalbumet.


Fysisk høytid
Det vitner om at markedet for innspilt musikk fortsatt er fysisk, ikke minst utover høsten.

- En juleplate er en fysisk ting, og mange av publikummet til disse artistene forholder seg fremdeles til den fysiske platen. Har du lyst til å laste ned et juletre? spør Audun Molde.

Øivind Berg Svendby i platebransjens organisasjon IFPI bekrefter at julehøytiden er en sesong for fysiske CDer.

- Julesalget som sådan har vært mer stabilt selv om salget totalt sett har gått ned. Det er vanskelig å pakke inn en fil, så da synes nok mange at det er hyggeligere å gi bort en fysisk CD, sier Berg Svendby.


Redder ikke bransjen
Coops informasjonsdirektør, Bjørn V. Klovstad, mener derimot Coop har hatt en salgsfordel, da de har brukt alle butikkene i kjeden som utsalgssted for plata. Han legger ikke skylden ene og alene på et jevnt julesalg av CDer.

- Rekordsalget kan ikke bare forklares med julesalget. Det er første gang vi har tatt i bruk alle dagligvarebutikkene i distribusjonen, og vi har i tillegg forsterket dette ved å gjøre det til et medlemstilbud. Det er ikke bare det at folk vil ha fysiske gaver å gi bort i julegave.

1,2 millioner medlemmer har fått Strålande Jul på tilbudspris til 99 kroner og 220 000 eksemplarer har blitt solgt i Coops dagligvarebutikker.

Universal Norge har hatt stor suksess med Coop-samarbeidet, men direktør Petter Singsaas tror ikke prosjekter som dette er platebransjens redning.

- Dette redder ikke platebransjen. Redningen ligger ikke i det fysiske markedet i det hele tatt - det gir derimot et pusterom i nedgangstider. CDen vil dø ut på et eller annet tidspunkt, og så fort digitale abonnementsmuligheter når ut mainstream-publikummet vil det digitale markedet overta, sier han.

Del artikkelen på:
                  |     Mer
Sissel Kyrkjebø og Odd Nordstoga hos Skavland

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Siste fra forsiden

Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

Skriver på fonetikk og overtoner

– Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette

F.v. Helene Myklemyr Bolstad (nestleiar), Per Øyvind Tveiten (leiar) og Mari Skeie Ljones (nestleiar) i FolkOrg
 (Foto: Knut Aastad Bråten)

Unyanserte påstander

INNLEGG: I programmet Vårt lille land på TV2 sist søndag fremstiller Gerhard Helskog folkemusikken som et pengesluk, og stiller spørsmål om tilskuddene bidrar til å stagnere utviklingen. Fremstillingen er både feil og unyansert, mener FolkOrg – organisasjon for folkemusikk og folkedansLes mer om dette

Caroline Ailin (Foto: Presse)

Kunsten å forstå en artist

Låtskriver Caroline Ailin gjør kommersiell karriere i London. Snart går turen også til USA. - Det handler om å finne balansen mellom det ingen andre har gjort og noe som appellerer, sier hun.Les mer om dette



Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten